lördag, juli 07, 2007

Krokofanten = JaG

Vecka 16 6 jul - 12 jul 2007
Kroppen: Nu kan man ofta se att man är gravid, i alla fall om man bär tunna trikåkläder. Försök att ha lite ledigare kläder som inte klämmer åt om magen. Kanske är det till och med dags att införskaffa mammakläder. Muskulatur och skelett är nu så pass utvecklat att det vanligt att man börjar känna fosterrörelser, men det kan lika gärna dröja tills vecka 22-24 innan man med känner något. Ditt hjärta pumpar 20 % mer blod än tidigare och det kommer öka upp till 50% i slutet av graviditeten.

Fostret: Fostret mäter cirka 16 cm och väger omkring 100 gram. Fingernaglar har bildats och fostret kan rynka pannan, röra ögonen och svälja. Fostret kan även ta tag i navelsträngen och börja undersöka det vattenfyllda rummet som det befinner sig i. Det omges av ungefär 1,5 liter vatten som byts ut flera gånger per dygn vilket behövs eftersom fostret kissar ungefär med 45 minuters mellanrum. Vattnet fungerar även som stötdämpare.

Och redan är jag så innerligt trött på smärtan som jag haft under dessa veckor. Känns oftast och mestadels som att jag har ett stort blåmärke i magen.
Bättre blir det inte av att man jobbar och sitter still 6 av 8 timmar på jobbet varje dag.
Kommer hem och är så trött i kroppen, magen värker och jag känner mig inte alls tillfreds.

MEN så kommer dom stunderna som gör att jag glömmer smärtan och bara (försöker) njuta.
När man känner rörelserna.
K har ju redan fått känna knotten slå tillbaka. =0)
Det är lycka det.

Alla rädslor som man har försvinner liksom.
Och man bara är.
Längtar så tills den 16 då vi får se på den lill* som nu inte är så liten längre.
Känns helt knas att man har något i magen (igen) efter så lång tid sen sist.
Och som växer för var dag.

172 dagar kvar och var dag kommer vi närmare målet.

Nu sover mina 2 älsklingar där uppe.
Jag ska fylla en hink med vatten och gå in på sholas rum och börja städningen där som jag planerat.
Imorgon kommer våran andra älskling - Amalia - hit.
Då ska hon få veta att hon ska bli storasyster (igen).
Men första gången på våran sida.
Shola har planerat massor inför vad hon , pappa och Amalia ska hitta på dom dagarna som hon är här.

Jag jobbar tyvärr hela veckan men får ta kvällarna till att njuta med henne.
Tiden med pappan hennes är dock den viktigaste.

*göra shola rum färdigt
* in och fixa i gamla data rummet

Dagens 2 viktigaste saker. Hinns det och jag orkar så målar vi nog lite tak i storarummet.
Just nu ser det rätt komiskt ut här nere. Halva rummet är grönt (ärtgrönt - hemskt) och andra halvan en underbar njutfull kafelatte.

Städade lite igår och fixade bakom Bokhylle väggen- fixade iordning min scrappishörna, satte upp hylla för alla mina saker, gjorde lite smått vid databordet och pysslade rent allmänt.

Idag blir projekten större.

0 kommentarer: