onsdag, juni 03, 2009

Morsdag

Så här i efterhand kommer ett litet inlägg från morsdag i våran familj.

Dagen skulle tillbringas med att åka med S till Axess Akuten för att röntga hennes fot som hon skadat i skolan på torsdagen (igen) . Sen hem till mamma för att fira morsdag med lunch.

Istället blev dagen tillbringad på mölndals sjukhus. Vaknade vid 6 tiden på söndag morgon, gick på toa, kände av lite mensvärk och undrade var som var på g. Kontaktade förlossningen och rådfrågade dom.Kvinnan som jag pratade med tyckte att det lät som att jag borde ha värkar men jag kände inget mer än mensvärk. Hon skrattade lite och tyckte att jag får återkomma när värkarna börjat.

Fick i mig nästan en hel kopp kaffe sen kände jag hur vattnet gick - ca 20 min senare.
Ringde igen till förlossningen och fick en skrattande kvinna i örat som frågade om jag var hon som inga värkar hade.
Ja men precis det är jag det. Fick till svar att det fanns plats och vi var välkomna.
Väckte barn som sov, packade ihop det sista som skulle med. Ringde mormor som skulle passa barn och sedan begav vi oss.

Söndagen gick upp och ner både i lycka och olycka. Lyckan självklart för dagen skulle sluta med att vi äntligen får träffa våran groda som vi längtat efter. Olycka för att min kropp tyvärr inte är så samarbetsvillig som jag önskar. Värkarbetet pågick från runt 7 på morgenen till runt 12 tiden utan att det hände så mycket. Förutom att jag blev som ett ursketet äpple.
Försökte förklara för bm att det enda som hjälpt på dom andra förlossningarna är att jag fått eda:n att värkarbetet då kommit igång. Men fick till svar att det vet nog hon bäst och så är det inte. Lustgas, tabletter och bad kommer funka utmärkt.

Vid 13 tiden kom bm på själv att det kanske var dags för eda:n och narkosläkare kom. Tyvärr avtog värkarbetet helt och jag fick värkstimulerande dropp som satte fart på det igen.
Vid 15 tiden var det dags för byte av bm. Och vi fick en underbar Pia.Vi pratade lite och förväntade oss nog att vi skulle få tillbringa resten av natten tillsammans. 30 min senare fick K springa efter henne och då var det dags.





15:47 föddes våran underbara Thea Athena Vida. 2965 gram stor och 50 cm lång.

Natten tillbringades av mamma och dotter på bb. Mest för att klockan var så mycket på kvällen och det inte fanns någon barnläkare tillhands men oxå så vi skulle få vila.Tur var väl det då Thea spydde fostervatten hela natten och sköterskorna fick hjälpa mig med avlösning så jag fick sova en timme eller 2.
Nu är vi då självklart hemma igen och börjar pigga på oss. Tyvärr har mamman dragit på sig någon förkylning och mår väl inte toppen bra för tillfället. Men man känner att man lever.

2 kommentarer:

Petra sa...

Åhh va hon e fin! Grattis i massor igen min vän! Vilket fint namn ni valde till henne. :-)

Attans att du dragit på dig nån förkyldnings skit. Hoppas du mår bättre snart.

Ring när du orkar. Jag väntar med spänning att få höra allt och lite till. :-)

Hälsa alla!
Kram från oss!

Min lya och jag sa...

Ååååå sicken söting,å så mycket hår hon har :-)

GRATTIS kanske man ska säga också... och hoppas att du snart piggar på dig!!

Må så gott och sköt om er. Kram Linda!