torsdag, juli 10, 2008

Kommer ni ihåg?!



Köttfärssåsen som man fick i skolan!
Den där bruna sörjan som såg så äcklig ut men som med en massa ketchup smakade gudomligt..

Jag har provat att göra den hemma. Och den får stående ovationer varje gång.
S bara älskar den och vill inte ha vanlig köttfärssås längre, det äter hon om jag gör lasange men inte annars.

Här kommer mitt recept på den.


2-3 msk olja eller margarin
500 gram köttfärs
1 st lök
2-3 klyftor vitlök
5msk ca vetemjöl
mjöl
1-2 buljongtärningar
guldsoya
salt peppar
2 msk tomatpuree
(1 kruddmått -jag har även i harissa / extra stark chilipuree)

Bryn lök, vitlök och köttfärs.
lägg i vete mjölet och rör runt.
Salta,peppra, ha i tomatpureen och ev harissan.
Häll på mjölken och rör runt.
I med buljongtärningar och guldsoya.
Låt puttra i hop till en såsig köttfärssås.
Servera med pasta.

För den som vill - extra ketchup i mängder , precis som man gjorde i skolan.


Mumsfillibabba!!

_________________________________________________________

M:s skåp står här hemma och väntar på sista draget med färg.
Lite hemlisar som skall göras invändigt och sen är det klart att visas upp.
Visst var det fint innan.
Men nu är det gudomligt.


_________________________________________________________

Nu på morgonen har M kommit på att man ska visa att man kan gå framåt i gåstolen oxå.
Och springer runt här hemma. Varvar hoppsteg med gåsteg.
När jag påpekar att jag ser honom skrattar han..

Underbara unge.

M ska nu upp och sova en stund.
Sedan bär det iväg till Liseberg för att träffa Musslan aka Sofia, Henrik, Beha och nyaste tillskottet Ewen.
En heldag på liseberg och imorgon kommer dom hit och sover över.
Då ska jag och Musslan ut och träffa lite folk.
Jag ska vina...Mmm..


0 kommentarer: