måndag, september 15, 2008

Helgen


I helgen skulle Fröken P med dotter/döttrar kommit hit på en fika.
Vi fick tyvärr messa återbud på lördag morgon då våran förkylning som vi haft satt sig i halsen och lille M hade haft svårigheter med andningen under natten.

Lördagen tillbringades istället med att sjuklingarna - Mor, dotter och son låg och vilade hela dagen.
Herrn i huset tog tillfället i akt och rev ut allt i den ena förrådet och plockade in virke och annat som skulle in innan vintern.
Förrådet ser nu nästan levnadsdugligt ut.

Nästan så man tar sig en tur dit dagligen för att njuta av ordningen som är där inne.

Söndagen - började jag bli så rastlös som jag alltid blir efter en 3 - 4 dagar med sjukdom och bestämde mig för att jag skulle ut och plocka svamp.
Ringde mamman min som snällt följde med.

Vi hittade ganska snabbt varsin Karl Johan.
När hoppet om att hitta svamp höll på att dö ut - kom vi till svamphimlen.

Trattkantareller över allt.
Nästan så vi inte vågade sätta ner fötterna då vi hade trampat ner ett 50 tal av dom underbara små sakerna.

Ca 2 timmar var vi ute plockade i kanske 1 timma och kom hem med en hel korg full med Karl Johan, Trattkantareller , en och annan Kantarell och en lila rolig sak( som efter förfrågan hos våran svampkunniga granne ) visst oxå ska kunna ätas.

Middagen igår behöver jag väl inte säga så mycket om.
Självklart innehöll den svamp.

Trattkantarell Risotto med Bacon lindad Kycklingfile.

Till efterrätt
Leilas - apple and cinnamon crumble muffins...
Receptet hittar ni här..

Underbara söndag

0 kommentarer: